سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیلابور جزوی از ایران است !
فقط در مورد پیلابور
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
پیلابور پیلابور پیلابور پیلابور" پیلابور پیلابور پیلابور
درباره وبلاگ


سلام به همه ی عزیزان . این وبلاگ جهت شناساندن روستای زیبای پیلابور به شما عزیزان می باشد . این وبلاگ به همت تمام پیلابوری ها ایجاد گردیده و امید است خوشتون بیاد .

به نام خدا - سلام . 


امروز می خواهم در مورد خانه های پیلابور با شما صحبت کنم . در دو عکس زیر که از دونمای مختلف از روستا گرفته شده و بسیارم زیبا هستند خانه های پیلابور به طور کلی نشان داده شده اند . 
تمام خانه های پیلابور دارای اسکلت چوبی می باشند . این خانه ها دارای سقف حلبی می باشند که مانند تمام نقاط شمالی این سقف ها به طور شیروانی ساخته شده اند .
 سقف خانه های متشکل از دو قسمت است ؛‏یک قسمت که سقف خانه است و یک قسمت که در واقع زیر شیروانی است و در منطقه به بام معروف است .
در بام خانه علف هایی که از چاک (زمین های مرتع گونه ) در تابستان بریده و دسته بندی کرده اند جای گذاری می کنند و در زمستان به دام های خود می دهند . این امر به دلیل کاهش دامداری در این روستا از بین رفته است . 
نمای داخلی خانه های روستا با گل سفیدی که معدن آن نیز در روستا است تزیین می شود . اما امروزه با پیشرفت زندگی خانه های تازه ساخت دارای نمای سیمانی و نمای داخلی گچی شده اند . 
دیوار های خانه ها هم از چوب است و و با ریختن گل در بین این چوب ها دیوار را درست می کنند . این ویژگی برای تمام خانه چه تازه ساخت و چه قدیمی ساخت هست . 
جدید برای دادن نما به سقف خانه ها ،‏سقف را به اصطلاح منقطه لمپه کوبی می کنند . لمپه کوبی زدن چوب های تزیی به سقف است .

 

پیلابور

برای دیدن عکس در اندازه ی واقعی روی آن کلیلک کنید

 

خانه های این روستا کاملا از چوب ساخته شده است . نمای خانه های پیلابور با گل سفیدی که در این روستا است تزیین شده اند . البته به تازگی طرفی از خانه که در سمت باد مه قرار دارد و بیشتر مورد بارش قرار می گیرد را حلب می زنند . سقف خانه های پیلابور شیروانی بوده و با حلب پوشیه شده است و در سقف تمام خانه های لانه ای برای پندگان درست شده است . 

در کنار خانه ها طویله ، محل نگهداری علف ، محل نگهداری کاه و نانوایی خانگی است 

البته امروزه خانه ها دست خوش تغییرات شده اند و نمای خانه های جدید از گل به سیم تبدیل شده و یک خانه هم نمای سنگ دارد ولی هنوزم خانه هایش از چوب ساخته می شوند .

 

 

پیلابور

برای دیدن عکس در اندازه ی واقعی روی آن کلیلک کنید

پیلابور

برای دیدن عکس در اندازه ی واقعی روی آن کلیلک کنید





موضوع مطلب : خانه های پیلابور

          
دوشنبه 91 مهر 3 :: 11:21 عصر